Riktigt skolutveckling är inte så glamoröst

Som jag skrivit om flertalet gånger tidigare är mycket av vårt glamorösa arbete baserat på gedigen insats som görs i bakgrunden.

Vid så gott som samtliga föreläsningar brukar jag lyfta fram ordning och reda, likabehandling, elevhälsoarbete mm, som en förutsättning för att vi ska kunna tala om t.ex. IT i skolan eller Gamification.

Nu på torsdag har vi ett sådant tillfälle när flertalet rektorer och administratörer från en gymnasieskola i Lycksele besöker oss för att få en genomgång av vårt arbete med timplaner, tjänstefördelning och schemaläggning. Jag är särskilt stolt över den delen som kommer att handla om hur en personalstyrka på 85 lärare tjänstefördelar på egen hand innan rektorerna ens blandar sig i.

Det är så glädjande att vår administrativa personal belönas med detta kvitto att jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till. Särskilt i dessa budgettider när, hur man än vrider och vänder på siffrorna, så spottas posten "administration" ut som en minuspost, så är det glädje blandad med sorg som infinner sig. Sorg egentligen över att skolan har hamnat här, att vi måste motivera varför vi ska ha personal som ska kunna lägga grunden för skolutveckling, eller ens skolverksamhet som uppfyller författningarnas krav. Som tur är har vi god kunskap hos våra chefer och ledare om vår skola så jag hoppas att åtminstone Ådalsskolan överlever denna period av resursbrist i skolans värld.

Nämnde jag förresten att gruppen som besöker oss övernattar på hotell i stan för att besöka oss dagen efter? Vem kunde tro att lokala näringslivet skulle gynnas av att vi tjänstefördelar och lägger schema bra eller har ordnade timplaner..?

.

Rektorn Taggar