Skolkultur har ansikten

2016-09-20

Jag talar ju om skolkultur så pass mycket att en och annan kanske blir less. Men inte jag, för jag lever i den. Det är så pass viktigt att jag inte ens hunnit bloggat på senare tid eftersom jag helt enkelt går från ena roliga uppdraget till det andra. Det är massor med roliga aktiviteter i skolan och när jag väl kommer ut så får jag berätta om allt roligt som sker innanför väggarna...

Men ett exempel gjorde att det blev så oerhört synligt vilken utveckling vi levt igenom senaste åren.

Jag var i Skellefteå och föreläste på Aktuell Skolpolitik den 31/8. Föreläsningen går att se här.

Dagen efter hade vi utdelning av våra IT-produkter till årskurs 1. Det tillfället brukar vara förenat med en viss anspänning. Det är mycket hårdvara där serienumren ska redas ut, varje elevs kontrakt ska samlas in, utbildning ska genomföras osv.

När vi började med utdelning av plattor i slutet av 2011 skötte jag om allt själv. Jag var huvudrollsinnehavaren i utbildning, information, tryckmaterial mm.

T.ex. för personalen var det jag själv som utbildade alla, i grupper om ca 20 personer, innan de skulle börja använda plattorna. De som frågar om hur vi lyckades med genomförandet brukar jag säga (1) undvik beslut uppifrån och (2) se till att äga processen själv istället för att anlita konsulter.

För eleverna hade vi 120-130 elever i Aulan som jag och IT-tekniker mfl. hjälptes åt med. Första gångerna tog det 60-90 minuter med all utdelning.

Hur gick det 1 september 2016 då, när jag dessutom hade varit på resande fot dagen innan?

Jag kommer hem och kliver in i Aulan på torsdag morgon. Då sitter Krister (rutinerad handläggare som har både kompetens som tekniker och administratör och som varit med förut) med några som är nya i sammanhanget. De har sorterat upp hårdvaran, kontrakten, registrerat serienumren mm.

När eleverna kliver in behöver jag bara säga några få meningar och sedan säger det bara pang pang så har alla fått sina produkter och är på väg ut ur Aulan.

Utbildning inbokad i med varje klass veckan efter - både för produkten i sig och programvaror men också separat utbildning i pedagogiska frågor kopplade till lärplattformen! Innehållet i utbildningen har tillkommit genom att ca 20 lärare suttit i en grupp och sammanställt vad som vi anser behövs för att lyckas med användningen av IT-produkten efter snart 6 års erfarenhet.

Hur tror omvärlden att lärarna känner sig i klassrummet när de har det här stödet utanför? Givetvis starka! Det är det som bildar skolkultur. Och skolkultur har ansikten, i det här fallet dessa tre (Ingela, Ida och Gunilla) som utan några som helst frågor till chefen genomfört en av de mest känsliga delarna av skolstarten.


Möjligen vill de signalera chefens överflödighet eller så vill de att han ska fokusera helt och hållet på det som i föreläsningen ovan anges som Digitalisering 2.0. Framtiden får utvisa!

Och ska jag vara stolt för något för min egen skull så är det att vi trots allt börjar få till en personoberoende organisation. Det kommer en dag då vindarna blåser kallare och då ska politik och förvaltning kunna byta ut en rektor utan att hela organisationen ska falla ihop som ett korthus.

Skolkultur har ansikten - kom ihåg det!

Rektorn Taggar