Vad är likheterna mellan handtork och utbildningssystem?

Vad är likheterna mellan handtork och utbildningssystem?

För ett tiotal år sedan tog sig miljötankarna in i våra offentliga toaletter. Det installeras sådana som syns i fotot nedan på många ställen. Resultat? Väldiga klagomål, missnöjda kunder, och människor som ville tillbaka till förra lösningen: papper. Vi kunde bevittna hur människor återvände till toaletten och började gräva efter toalettrullen bara för att få händerna lite torra. Apparaten dög helt enkelt inte till att torka händerna.


Företagen bakom dessa produkter noterade givetvis detta och fortsatte att utveckla sina produkter. Det klagomål som framfördes, de egna testerna och viljan att utveckla sin egen produkt ledde fram till att det numera finns produkter enligt annan modell. Ett exempel ser ni här intill. Dubbelmatning på luften som faktiskt torkar händerna på 10-15 sekunder. Fullt acceptabel väntetid som dessutom gör att grundsyftet, att spara papper, går att motivera och acceptera.


Dessutom har företaget upptäckt att återkoppling till kunden hjälper till att öka tålamodet och få kunden att fullfölja aktiviteten fullt ut, då kunden vet att för att nå effekt, behöver jag fullfölja tiden ut. Se exemplet på filmen nedan.

handtork
 

tag taggar 265Under en tågresa upptäckte jag också att SJ verkar bry sig om sina kunder och hur de kan orientera sig under sin resa. Tydligen är det viktigt för resenärerna att veta var de är och hur långt som är kvar.
Vi ser att i utbildningssystemet genomförs flertaler förändringar. Ska man följa exemplen ovan så borde följande fungera:


1. Även om det inte blir rätt direkt, ge inte upp. Utvärdera, ta emot synpunkter, utveckla och förbättra.

2. Det kommer att klagas på att förändringen sker, vissa kommer att vilja gå tillbaka, men det är inte skäl nog för att ge upp grundidén, om man tror på den.

3. Följ Skolinspektionens råd om vad som gör att framgången ökar i undervisningen:

a. Tala om var eleven befinner sig.

b. Tala om hur eleven gör för att nå nästa steg.

c. Tala om hur mycket eleven har kvar tills uppgiften är fullföljd.

 
 
 
 
 
.

Rektorn Taggar