Elevinflytande, delaktighet och engagemang

Elevinflytande, delaktighet och engagemang

I kursen Ledarskap och organisation som jag undervisar i SA12, kan jag väl utan överdrift påstå att jag har en speciell klass. Alla klasser som jag undervisat är ju speciella kan jag tycka, eftersom de har sina egna karaktärer och egenskaper. Den här klassen är speciell eftersom de har en särskilt trevlig stämning och sammanhållning. Vid just den här lektionen, som ni kan se ett filmklipp ifrån, bad eleverna att få lyssna på musik medan de arbetade med att ta fram sin egen digitala sluttenta i kursen. 


Jag är själv inte så förtjust i att ha en massa ljud i klassrummet eftersom det oftast inte passar alla elever. Inte ens när "alla är med på det" är det lämpligt eftersom enstaka inte vill hindra gruppen från något roligt eller något som flertalet vill. Dock är vi lärare människor, även rektorer är människor för övrigt, vilket gör att jag hemskt gärna vill att elever som framför sina önskemål på ett trevligt och civiliserat sätt ska också få igenom dem.

Därför fick då eleverna lyssna på musik. Jag minskade volymen, då och då, och en gång pausade jag musiken för en genomgång och startade inte igen, i hopp om att de inte skulle märka. Det gick 2 minuter så var det en elev som frågade vad som hände med musiken... ledled0mal

När några låtar hade passerat började en låt som många kände igen. Eftersom en började sjunga med så hakade ett par andra på. En av eleverna ropade "kom igen allihopa, häng med!" varpå hela klassen började sjunga. Jag som observerade plockade upp kameran och filmade. Filmklippet ser ni här ovan som sagt.

Efter att de var klara kopplade jag företeelsen till kursen. Det var så att en av eleverna visade ledarskap. Hon lyckades med att organisera en gemensam aktion, en handling. Enligt olika kursmaterial som vi använt behövs det ett mål eller en idé för att skapa en organisation. Dessa behövs också för att ledaren ska ha några följare. Uppenbarligen hände något i detta fall som gjorde att såväl organisation som ledarskap föll på plats. Vad var målet/idén?

Den frågan ställde jag till eleverna efter att de hade sjungit klart. Det de sa skrevs på tavlan (Klassens sammanhållning, Gosighet, Skapa trevlig stämning). Det gav tillfälle att reflektera, resonera och analysera det egna beteendet såväl som individ som i grupp. Dessutom bidrog det förmodligen till att klassens goda stämning befästes i och med det medvetandegjordes än en gång.

Så hur relevant tycker att jag att det är att prata om mobil-, musik-, iPad-förbud? Nja, det är som Skolverket säger: det är inte förbjudet utan skolan (rektorer och lärare) ska avgöra när och hur olika verktyg ska användas.

Tack till SA12 för deras sätt att vara och bemöta omvärlden!

 

.

Rektorn Taggar