Döm inte en skola eller pedagog för tidigt!

Häromdagen kom följande mejl till en av våra många duktiga pedagoger:

///////////////
Från: Niklas [Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.] Skickat: den 14 mars 2014 20:33 Till: Henry Åsberg Ämne: Från EC05 till andra sidan jorden

Tjena Henry! Det är Niklas Wallblom(jag har bytt namn sen dess), jag tror kanske du kommer ihåg mig. Jag sitter just nu på ett kontor i Kanada och jobbar för ett stort internationellt spelbolag som linuxsystemadministratör. Jag satt vid ett tillfälle och bara tänkte tillbaka, jag funderade på hur det kom sig att jag tog mig hit och varför.

Det slog mig att hela min nuvarande karriär började på Ådalsskolan, en enkel nybörjarkurs i linux. Aldrig hade jag trott att jag skulle sitta här bara för att jag fick upp intresset för ett nytt operativsystem, men så blev det.

Jag tänkte bara sådär spontant, att om det är någon jag borde tacka för det jag uppnått och det jag fått uppleva i mitt yrkesliv så är det du. Jag tror aldrig att jag helt och uppriktigt tackat dig, men det gör jag nu. Tack Henry för att du alltid var en engagerad, intresserad och en kompetent lärare!

Om du fortfarande jobbar på ådalsskolan, så påminn dina elever. Vad de gör och vad de lär sig på ådalsskolan kan komma att helt påverka deras liv och deras framtid, även om man inte känner så vid tillfället.

Jag hoppas att allt är bra med er, hälsa de på EL som kommer ihåg mig!

Mvh Niklas -- Best regards Niklas
///////////////

Ja, vad säger man? Det här är ett exempel på en elev som hör av sig och återkopplar. Hur många elever finns det som påverkats i sitt liv av skolan på ett positivt sätt utan att ha samma självinsikt, eller möjlighet att återkoppla? Skolor och pedagoger som väljer att vara före sin tid belönas sällan momentant. Vår pedagog satsade på Linux 2005 för elevernas skull.

Kursutvärderingar eller återkoppling på hur utbildningen varit är en mycket delikat fråga som måste nyanseras. Det är viktigt för beslutsfattare, rektorer och även pedagogerna själv att höja sig över det populistiska och satsa på den utbildning och kunskap som kan ge det resultat som t.ex. eleven ovan vittnar om. Därför behöver skolan långsiktighet. I vår profession ligger att utmana. Att utmana kan innebära missnöje kortsiktigt sett. Men vi har inte en skola för att våra kursutvärderingar ska bli så bra som möjligt. En elev som idag "tvingas" ut på APL, eller "måste" använda en iPad kan komma att en dag försörja sig pga. just detta tvång.

För den enskilde läraren, som sedan 2005 till nu endast hört (via media) att skolan går utför, han har dålig löneutveckling, inte riktigt håller måttet, har sämst arbetsmiljö mm. betyder detta mejl mer positiv energi och vilja att fortsätta sitt yrke än den sammanlagda skada som den negativa inputen har inneburit. Så är det nämligen att vara lärare; man får ta de små positiva guldkornen som räcker för att hålla passionerade glöden igång.

Vi är tacksamma över att ha sådan personal!

.

Rektorn Taggar